Rafflesia

4 januari 2018 - Surat Thani, Thailand

Een enorme bofkont ben ik,  om de Rafflesia mogen zien, en er zelfs mee op de foto te staan. Bloeiend dus... want hij bloeit maar een paar dagen per jaar. Ik was hier in Khao Sok dus net op tijd. Een Japanse student en een Frans echtpaar  had ook belangstelling en we gingen op pad vanochtend. Eerst een paar kilometer langs rubberbomenplantages, daarna met de 4wheeldrive hoog de jungle in. Het echtpaar haakte af, ze dachten dat we er al waren en zagen die lange klim niet zitten. Toen waren we met z'n drieen, de japanner, de gids en ik. We klommen over boomstronken, smalle paadjes loodstijl omhoog en weer omlaag, drie kwartier lang. Het zweet droop van ons af. En toen mochten we hem (of haar?) bewonderen: de grootste bloem op de wereld die er bestaat! Wat een fantastisch natuurfenomeen.

Ik ben er pal voor gaan zitten, mieren of niet. Ja, de foto is echt!  De Japanner ging uit z’n dak, hij stopte niet met foto’s maken. Ook samen met de gids gingen we  op de foto, dat is wel aan een Japanner toevertrouwd

Helaas verheugde ik me niet echt op een aangename douche naderhand. Ik was wat laat met reserveren en heb met een wel zeer spartaans onderkomen genoegen moeten nemen gisteren: alleen koud water, muf ruikende kamer, geen stoel, geen internet en een slecht werkende ventilator. Die laatste is gelukkig vervangen want het is anders niet uit te houden in een tropisch regenwoud in de nacht. Het is te doen, maar heb met hulp toch wat anders gevonden voor de komende dagen. Er is veel te zien en te doen hier in Khao Sok

Morgen kan ik dus verhuizen hier naar een andere lodge, met warm water. En dan staat een kanotocht op mijn programma. Vogels, apen, slangen kijken.

1. Hanne:
    4 januari 2018
    Groot is die zeker, de Rafflesia en het lijkt bijna een kunstwerk van dat roestige staal wat in onze contreien nog wel eens voor buiten gebruikt wordt! Ik ben er nog niet uit of ik hem mooi vind, bijzonder in ieder geval! Had je die douche nou extra hard nodig door het speciale parfum van die plant 😇 ? Lijkt me inderdaad heerlijk na zo’n inspanning om een warme douche te nemen.
    Van tropische temperaturen kunnen we hier alleen dromen. We kwakkelen door.....dan maar werken en alles om je heen vergeten! Ook leuk.
    We wachten weer met spanning op Het vervolg!
    Groetjes, Hanne
  2. Peter:
    4 januari 2018
    Wat leuk mem dat je die bloem hebt gevonden. Zal vast bijzonder zijn om dat zo in het echt te zien!
  3. Ella:
    4 januari 2018
    Als je die bloeiende Rafflesia dan voor je ziet ben je al dat geklauter en zweten direct vergeten lijkt me. De bloem heeft inderdaad veel weg van roestig metaal waar we nog weleens buiten kunstwerken van zien. Ik denk dat de foto wat bedrieglijk is de kleur dan wel te verstaan. De bloem is meen ik roder van kleur. Ik ben benieuwd wat je morgen weer beleefd.
    Groetjes, Ella
  4. Marie-Constance Smeeman:
    5 januari 2018
    Op die slangen zou ik me extra verheugen...
    Gr.,
    Marico