Gekroond

7 januari 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

Vandaag ben ik gekroond! Nooit gedacht dat mij dat nog zou overkomen. Waarom waren we gestopt en wat was onze roeier daar op het eilandje in de rivier aan het scharrelen? Dat vroeger de Duitser en ik ons af. De kano lag stil en we hebben maar geduldig gewacht. En toen kwam hij terug met een kroon: van blad en bloemen. Voor mij, ik werd gekroond op de rivier!

De kanotocht was een dag uitgesteld. Maeew, die het allemaal geregeld heeft voor me hier, had nog iemand die wilde gaan,want er kunnen twee personen op de kano. En dat scheelt de helft in prijs dus. De  duitser, een insectenfotograaf, die vooral 's nachts actief en op pad is, was helaas ziek, maar vandaag weer beter. Dus nu gingen we de rivier op.

Speciaal voor Marico heb ik ook een foto gemaakt van de mangroveslang, zwart met gele strepen. Pal boven onze hoofden in de boom lag hij te slapen. Ik dacht nog: als hij maar niet op mijn mooie kroontje valt😉

De apen waren er natuurlijk ook, maar die heb ik ook hier op mijn balkon. Het is uitkijken geblazen, want ze onderzoeken alles, voortdurend op zoek naar eten.  Eentje ging er met mijn muggenspray vandoor. De volgende ochtend vond ik het terug, wat niet eetbaar blijkt wordt weggegooid. In de nacht hoor ik ze hier over het dak lopen.

Het was een prachtige, bijna drie uur lange tocht op de rivier. Vooral de kleurrijke ijsvogel heb ik mooi kunnen fotograferen.

Mijn nieuwe onderkomen heeft warm water, maar ik word hier gek van de cicaden die rond zonsondergang te horen zijn. En ik kan niets buiten laten liggen zonder toezicht in verband met de apen. Kennen jullie trouwens die muggenspiralen nog? Ze worden hier veel gebruikt, zeer effectief . Er staat er nu een op mijn balkon in een lege fles LEO bier. Hier te koop voor piptie baaat....(50 baht)

1. Henny:
    7 januari 2018
    Gerda je loopt t risico dat je niet meer terug wilt naar onze gereguleerde wereld, zonder apen (hoewel....) zonder cicaden. Veel genot weer voor t vervolg.
  2. Ella:
    7 januari 2018
    Gerda wat een mooie foto's weer die van de ijsvogel is mijn favoriet.
    Het kroontje staat je goed!
  3. Dikkie van de Blaak:
    7 januari 2018
    Wat een avontuur Gerda mooie foto's als je weer in Nederland bent kan je heel veel vertellen.
    Geniet van de apen en avonturen. Gr Dikkie
  4. Hanne:
    7 januari 2018
    Dag Gerda, weer een mooie dag met prachtige foto’s. En aardig gebaar, even de koningin kronen! Het blijft geweldig om je zo te volgen via dit logboek.
    Morgen begint hier het gewone leven weer - iedereen aan het werk zo’n beetje, de gebruikelijke filemeldingen en drukte in de treinen. Ben benieuwd hoe jij het verkeer beleeft inThailand.....
    Groetjes, Hanne
  5. Wil:
    7 januari 2018
    Prachtig Gerda! Ik loop een reactie achter! Die enorme bloem, nou zeg! Inderdaad niet echt mooi van kleur. Lijkt daardoor bijna niet echt. Maar jij hebt hem gezien...dusss
    En nu ben je dus ook nog the Queen van Thailand, in iedergeval voor die meneer die hem voor je gemaakt heeft! Veel plezier nog