Opluchting

20 december 2017 - Chumphon, Thailand

Wat een opluchting dat ik er eindelijk was. Ze hadden me in Chumpon al gewaarschuwd en ik was er dus op voorbereid. Eigenlijk begon het wel goed, langzaam langs al die mooie, kleurrijke boten de pier uit. Maar even daarna, ik wist niet wat me overkwam: de catamaran ging toen op volle snelheid door de wilde open zee, bonkend en schuddend op en neer. Na vijf minuten stonden de eerste mensen al op om naar buiten te gaan met de plastic zakjes en pillen, die voor vertrek overal werden uitgedeeld. Ik hield het nog een half uurtje lang vol en toen was het ook mis. De details bespaar ik jullie. Een boot vol met zeezieke en grauw uitziende mensen, die niet wisten waar ze het moesten zoeken van de ellende. Tijdens de vaart heb ik me verschillende keren afgevraagd waarom ik hier zo nodig heen wilde...zo beroerd voelde ik me.....Wonderbaarlijk is het gevoel alsof je half dood bent ook onmiddellijk weer over als de boot stopt. Monter en vrolijk stapte ik dus weer aan land op Koh Phangan. Vanaf Chumpon eerst bijna twee uur varen naar het eiland Koh Tao, daarna nog vijf kwartier verder naar Koh Phangan.

Mijn maag heeft zich intussen weer heerlijk gevuld met een Thaise maaltijd😊

Geef mij dan maar een treinreis hier in Thailand! Gisteren ben ik van Petchaburi naar Chumpon gereisd: 2de klasse en een stoel aan het raam. Zeer comfortabel voor een reis van vier uur, ik heb genoten van de uitzichten. Er werd zelfs nog een maaltijd geserveerd, geweldig voor die (omgerekend) tien euro die ik voor het ticket heb betaald. En alle hulp met bagage, wat een service.

Chumpon is een provinciestad, vooral een plaats waar toeristen heen gaan om van daaruit met de boot naar Koh Tao, Koh Phangan en Koh Samui te gaan. Ik heb er overnacht, heerlijk gegeten en zelfs vanochtend thais ontbeten met soep, rijst en kip.

Hier blijf ik bijna twee weken, dus vanaf morgen ga ik het eiland ontdekken. Ik begin morgenochtend met het huren van een fiets.

1. Dikkie van de Blaak:
    20 december 2017
    Fijn dat het weer goed met je gaat, lijkt me geen pretje met om zo op een boot te zitten.
    Geniet van de aankomen en en we wensen Fijne Kertdagen en een gelukkig Nieuwjaar.
  2. Aja en Henk:
    20 december 2017
    Geniet nu maar van de rust om twee weken op één plaats te blijven!
    Fijn,dat de zeeziekte snel weer over was!
    Hier zijn het nu echt de donkere dagen voor Kerst!
    Wel gezellig met de lichtjes aan en de kaarsen.
    Wij wensen je heel fijne kerstdagen. Krijg je daar wel wat van mee?? Groetjes aja en henk.
  3. Ella:
    20 december 2017
    Jij schrijft zo beeldend, dat ik het voor mijn ogen zie gebeuren en bijna zelf......Nee, hoor nog net niet. Gelukkig dat je je snel hebt hersteld. Een Thais ontbijt hier moet je er niet aan denken, alhoewel?
    Waar ik trouwens benieuwd naar ben is of je iets van kerstsfeer in Thailand merkt mede omdat 90% of meer van de bevolking het Boeddhisme aanhangt. Of is dat alleen merkbaar in Bangkok waar de meeste toeristen zich waarschijnlijk ophouden???
  4. Wil:
    20 december 2017
    Hee Gerda!! Afschuwelijk! Ik kan me er iets bij voorstellen.... Ik was een aantal jaren geleden in Zuid Afrika , in Kaapstad en we gingen naar Robbeneiland met een vergelijkbare catamaran. En bij die overtocht kan het ook zo tekeer gaan.Maar onvoorstelbaar zo gauw de boot weer stil ligt is het voorbij..,,😱
  5. Gerda:
    21 december 2017
    Ik vertel nog over de kerst en de kerstsfeer hier, het komt. Eerst nog even wat foto’s maken.
    Zon, zee, strand en een lekker windje: wat is het hier genieten😎
    Hoewel er regen is voorspeld met de kerstdagen. Maar dat is nooit een hele dag en de temperatuur blijft goed🌞
  6. Marie-Constance Smeeman:
    21 december 2017
    Wel lekker dat je even een tijdje op dezelfde plek blijft en je kunt gaan fietsen.