Hoofdstuk 1

23 december 2017 - Koh Phangan, Thailand

Het boek heb ik uit de koffer gehaald. Het lag onderop, al die tijd niet zichtbaar. Maar nu ligt het voor me, opengeslagen op de eerste pagina.

Nou nog even in de stemming komen, de omgeving hier nodigt niet echt uit om te studeren. Hoofdstuk 1: “De risico’s van het besturen van een motorvoertuig”.  Iedere dag een uur studeren, zou moeten  lukken toch?.Tien dagen lang voordat ik dit eiland weer verlaat.

Van de voorbereiding voor deze reis was niet veel terecht gekomen, maar ik wist wel dat je tijdig je accomodatie moet boeken met de kerstdagen hier, want dan is er heel veel bezet. Deze bungalow heb ik dus al twee maanden geleden geboekt. Je weet het nooit als je het ziet in het echt, want de foto's op internet zien er vaak te mooi uit. Maar dit is fantastisch: pal op een (prive)strandje op het eiland Phangan staat deze bungalow, voorzien van alle gemakken. ik heb zelfs een kano en een fiets ter beschikking. Massage om de hoek, overal restaurantjes aan het strand. Schitterende zonsondergang. Hier ga ik uitrusten....en mijn reisplan voor januari maken.

De boeddhisten kennen geen kerst. Maar je hoort wel de kerstliedjes in de supermarkten en er staan kunstkerstbomen met pakjes eronder. En die kitscherige kerstbomen en kerstmutsen hangen ook in de stalletjes op straat te koop tussen de ballen, emmers en rugzakken. Allemaal om de westerse toeristen tevreden te stellen. Maar verder wordt hier geen kerstmis gevierd.

Vanuit mijn paradijsje hier wens ik jullie allemaal  heel erg fijne en gezellige kerstdagen toe! Zalig Kerstmis, zoals wij dat nog steeds zeggen.

Veel liefs Gerda

1. Aja en Henk:
    23 december 2017
    Ja,dat ziet er uit als een paradijsje!!
    Nu tijd om uit te rusten,wij wensen jou ook heel fijne feestdagen!
    En sterkte met de studie!
    Groet aja en henk.
  2. Hanne:
    23 december 2017
    Hoi Gerda, dat ziet er zoooo verleidelijk uit! Het is bijna een kwelling om je blog te lezen.....geniet ervan met de komende kerstdagen. Hier is het nog steeds grijs, dus die kerstverlichting heeft wel een toegevoegde waarde. Ze weerhoudt ons van collectieve depressie.
    Als je die bus straks door Thailand chauffeert ga ik mee, hoor!
    Groetjes, Hanne
  3. Peter:
    23 december 2017
    Oh wat heb je daar een leuk plekje zeg ma. Goed dat je dat al zo vroeg van te voren geregeld hebt!
  4. Ad stofmeel:
    23 december 2017
    Dank voor je verhalen, Gerda: leuk om te lezen!
    Ik wens je alvast een mooie, gezond 2018!
  5. Wil:
    23 december 2017
    Gerda!!! Wat prachtig zeg ... mooie foto's! Wat zit je daar mooi!
    Maar, ik vind wel dat je zo'n mooie kleurige kerstboom moet nemen, dat op de veranda!😂 Wat zal dat mooi staan!!!🎄🎄Elke dag een stukje varen met de kano voor de conditie afwisselen met een fietstochtje, dan een dutje en dan je boek onder de neus!🤓Fijne tijd
  6. Jenny en Rein:
    Hoi Gerda,
    Fijn te horen dat alles goed gaat maar of dat studeren van jouw wat wordt?
    Hier alles goed we zijn druk bezig met de mantelzorg de problemen stapelen zich op verder is alles goed hier.
    We wensen je nog veel plezier, mooie kerstdagen en een voorspoedig 2018.
    Jenny en Rein
  7. Henny:
    23 december 2017
    Ik geniet van jouw genieten... Voor jou ook Zalige Dagen. Groeten Alice en Henny
  8. Dikkie van de Blaak:
    24 december 2017
    Weer een mooi verhaal Gerda maak er boek werk van.
    Fijn dat je mooie lokatie terecht bent gekomen. Super lux geniet er van.
    Veel leer plezier en fijne dagen.