Muisstil achter een net

18 december 2017 - Tambon Khlong Kra Saeng, Thailand

Niet bewegen, niet kuchen, hoesten of niezen en zeker geen gerommel met tassen of flesjes water. En praten of fluisteren is helemaal een doodzonde. Als je dat een paar uur vol houdt, zittend op een plastic stoeltje met je camera en verrekijker in de aanslag zie je fantastische taferelen voor je. Eerst 500 meter de jungle in lopen. En dan: achter een dik camouflagenet met een kijkgaatje scharrelen de mooiste vogels naar voedsel en baden ze in een klein vijvertje. Ik heb geweldige foto's kunnen maken.

Er zijn verschillende schuilhutten gemaakt in en rond het Kaeng Krachan National Park. Oorspronkelijk waren het stropers, die het voedsel dagelijks aanboden om de vogels te lokken en vervolgens te vangen. Maar natuur- en vogelliefhebbers hebben die stropers op andere ideeen gebracht. 200 Baht vragen om een ochtend of middag achter zo'n net te gaan zitten, bleek uiteindelijk veel meer op te leveren. Gisteren zaten er 10 mensen, of dwazen, achter het net in de namiddag. Uiteraard dik ingesmeerd met muggenspul.

Vier dagen natuur, rust en vogels kijken. Slecht en traag internet, en regelmatig " no service", geen verbinding. Honderden foto's gemaakt, zo rond de kerstdagen ga ik die wel uitzoeken.

Vanochtend vertrokken met de taxi uit Kaeng Krachan naar Petchaburi. Ik zit hier in een hotel met een kamer met balkon op een hoek. Een geweldig leuk uitzicht op de drukte, de straat. En vooral een uitstekend zicht op.....de elektriciteit. Onvoorstelbaar, een ongelooflijke wirwar van draden, zie de foto's. Ik ben vanmiddag naar het station gelopen en heb mijn treinkaartje gekocht voor de reis naar Chompung morgen. Een reis van 5 uur naar het zuiden. Wagon 1, plaats 38 aan het raam, ik ben benieuwd.

1. Ton:
    18 december 2017
    prachtig die vlinders maar een de elektriciteitsdraden geven een bijzonder effect . Valt wel iets mee te photoshoppen! goede reis morgen.
  2. Geertje:
    18 december 2017
    Geweldig Gerda, leuk !! zo kan ik ook zien wat mijn dochter ziet. Zij vlogt maar stturt geen foto's. Zou wel even langs willen komen , zo mooi!