Ondergronds

8 februari 2018 - Chiang Dao, Thailand

Toch niet echt iets voor mij. Misschien lag het ook wel aan al die dwaze waarschuwingen, bedoeld om toch echt maar zo’n gids te nemen! Maar echt gemakkelijk voelde ik me niet daar onder de grond. En Ik was ook niet zo goed voorbereid: je kunt namelijk erg ver, een paar honderd meter ver die grotten inlopen, verschillende zijwegen dus, en dat wist ik niet.. Voor 40 baht heb ik het verlichte (eerste) gedeelte maar bekeken: verder hoefde ik niet, dat laat ik maar over aan de echte grotbewoner//liefhebber. De bekende foto's van de beroemde grotten van Chiang Dao heb ik dus waarschijnlijk niet op de foto. Maar ik ben in ieder geval de beroemde grot in geweest.

Bij de ingang heb ik een muntje gestopt in een klein boeddha tje???? En dat begon te praten dus...Zou het een stichtelijk verhaaltje zijn geweest? Ik moet nog een vertaler zoeken...😏

Zo verbaasd was ik daarna over een beeld in een tempel, dat ik vandaag tegen kwam! Ik stopte, niet omdat ik weer een van de vele boeddhistische tempels wilde zien. Maar de aanbouw ervan was wel een mooi gezicht. Ik zag ook een beeld, naast een boeddha: zwart met goud en witte nagels. Ik heb nog veel te leren hier, want wat is dit? Zie de video en de foto, is dit een nou een boeddha? Ik moet weer op onderzoek uit dus, want dit wil ik wel graag weten.

En toen zag ik het plotseling weer. Het zal toch zeker niet???? Terwijl ik eigenlijk stopte voor het boeddha beeld in aanbouw. Even later liep ik iets verder het terrein van de tempel op: en zag ik het nou echt goed? Waren dat nou  weer die afbeeldingen van hel en verdoemenis? Zou ik daar een soort “neus” voor hebben??? Of is dit speciaal voor mij bestemd en uitgezocht..... Er zijn niet zoveel van die tempels met die afbeeldingen.

Het was ook beslist  geen tempel voor buitenlandse toeristen, die zag ik daar ook helemaal niet. De tempel was wat afgelegen, geen sterveling te bekennen. Hoewel.... twee monniken die ik zag in de verte maakten snel dat ze uit het zicht kwamen. Ik had daarna het rijk alleen dus met al die gruwelijke afbeeldingen. Naast het overpeinzen van mijn zonden (te laat dus vrees ik) moet ik zeggen dat ik ook genoot van de fantasierijke en creatieve  geest van de maker(s). Ik heb twee uitgebreide video's ervan gemaakt: uiteraard ter lering, maar ook ter vermaak..

Gruwel dus weer mee met de video’s die ik ervan maakte😉 en een de foto’s van details, uiteraard niet geschikt voor kleine kinderen!  En verbeter je leven dus: dit alles staat je volgens de boeddhistische leer te wachten als je liegt, drugs en alcohol gebruikt, ongepast sexueel gedrag vertoont of anderen geweld aan doet!!!!

De omgeving Chiang Dao is een prachtig deel van Thailand. Erg mooi, landelijk met bergen. Een ideaal klimaat: in de ochtend en avond koelt het af tot zo'n 14 graden, overdag is het 27 graden. Ik heb ervan genoten.

Mijn laatste twee weken gaan nu tellen: ik rij verder naar het noorden morgen. Eerste stop morgen is Fang. Na een paar dagen hoop ik de gouden driehoek te bereiken.

1. Henny:
    8 februari 2018
    Gezien zondige gedrag sla ik je enge video geloof ik maar beter even over...😂😂. Als het aankomt op toekomstige hel en verdoemenis steek ik nu maar even mijn kop in t zand. Veel plezier nog in je laatste fase!! Groeten. Henny.