Het mysterie van het roze ei

25 december 2017 - Koh Phangan, Thailand

Overal zie ik ze, naast de bruine en witte eieren: ook roze eieren. Ik besteedde er aanvankelijk niet zoveel aandacht aan, want er waren zoveel onbekende etenswaren die ik wilde ontdekken.

Vanochtend fietste ik naar de markt, een gewone maandag hier voor de boeddhisten. En ik kocht vanalles. Maar die roze eieren, die je werkelijk overal ziet hier, fascineren me nu enorm! Ik heb gevraagd wat het verschil  is met de gewone eieren. Ik kreeg verschillende antwoorden: geen verschil, wel verschil, want het zijn eendeneieren. En ze zijn bewerkt, voorgekookt,al eetbaar.

Ik ben al wat wijzer.

Die roze eieren blijken dus gefermenteerde eieren te zijn. Aziatisch dus, zoals ze ook in China de 1000 dagen eieren genoemd worden. Rauw worden ze honderd dagen opgeslagen in houtskool, ongebluste kalk, zeezout. Na die tijd ziet het eiwit er heel donkerbruin, bijna zwart uit en de dooier bruin. En ze ruiken naar ammoniak, of populair gezegd naar kattenpis 😏 en dan blijkt het een delicatesse te zijn. En ook erg lang houdbaar!

Ik heb ze al gegeten, zonder het te beseffen. Tijdens de treinreis kreeg ik oa een bakje met een zwart ei in saus. De schaal was ervan af, dus ik wist toen niet dat het een roze ei was. Het smaakte prima😀

Maar het raadsel is nu: waarom zijn die eieren roze? Ik kom er niet achter! Overal gevraagd en ook opgezocht op internet.... de een beweert hier dat het komt door het voedsel , garnalen aan kippen of eenden voeren blijkt de eieren roze te kleuren, de ander zegt ze worden gewoon roze geverfd. Weer een ander zegt dat het een speciaal kippenras is. Ik kom er niet achter en kan het ook niet vinden. Het lijkt wel een goed verborgen geheim, waar men wat geheimzinnig over doet.....

Wie helpt mij dit raadsel op te lossen????

1. Hanne:
    25 december 2017
    Ha Gerda,
    Ben je raadsels aan het opgeven? Eerst een mysterieus blog een kwartier voor deze en dan de roze eieren.....
    Zwart eigeel. Als ik het zo lees niks voor mij. Jou achterna betekent veel witte rijst en vitaminepillen, maar het blijft erg verleidelijk om de mensen en de prachtige natuur die je beschrijft te verkennen. Gelukkig herken je die eieren aan de roze geverfde schil, wel zo handig, als je wel vers eigeel mag eten. Misschien is dat “ des Pudels Kern” ?!

We zijn benieuwd naar het vervolg. Blijft spannend....

Fijne tweede kerstdag,
    Hanne
  2. Joop en Truus:
    25 december 2017
    Inderdaad een fantastisch fenomeen die duizendjarige eieren. Je hebt wel gelijk dat er ook op internet weinig te vinden is over de rose kleur van de schaal. Er zijn rose / rood geverfde eieren die geluk brengen bij een verjaardag. Maar daar staat weer niet bij dat het duizendjarige eieren zijn. Maar het kan ook zijn dat de schaal van de duizendjarige eieren rood kleurt als gevolg van de klei, de eikenschors of een ander ingrediënt dat gebruikt wordt om de eieren te prepareren.
    Leuk verhaal overigens. Je amuseert je wel daar in Tailand. En leuk dat we mee mogen genieten. Vanuit een supergrijs Nederland onze beste kerstwensen voor jou in rose Tailand.
    Truus en Joop
  3. Geertje:
    26 december 2017
    Hallo Gerda,
    Grappig dat je in de trein al ongemerkt een ei gegeten hebt , anders had je er misschien nog wel even over nagedacht. Leuk om je belevenissen te volgen. !
  4. Wil:
    26 december 2017
    Nou Gerda! Eieren in overvloed! Worden die veel gegeten daar in allerlei varianten verwerkt of zo?
    En had je voor jezelf nog een "iets lekkers " klaargemaakt met kaarsjes aan op de Kerstdag?
    Een goede tijd verder
  5. Dikkie van de Blaak:
    27 december 2017
    Hallo Gerda wat spannend roze eieren gewoon eten, als je er maar niet ziek van wordt.
    Wij hebben heerlijk veel gegeten met de Kerst.
    Groet Dikkie
  6. Gerda:
    28 december 2017
    Het schijnt inderdaad, zoals Joop ook zegt, de chemische reaktie te zijn. De eieren worden niet geverfd, hoewel ze zo mooi egaal gekleurd zijn. Ik vraag het nu regelmatig, maar heel erg veel mensen weten het gewoon niet😳 Veel mensen weten niet wat ze eten.
    Als het maar smaakt.......