Nog goede voornemens?

28 december 2017 - Koh Phangan, Thailand

Nietsvermoedend liep ik in de tuin van de  Wat Samai Khonga Temple hier op het eiland. Welkom in de hel! Het leven is lijden, zegt het boeddhisme, maar om zuiver te zijn en op het goede pad te blijven moet het voortdurende gevecht tegen de begeertes wel worden volgehouden. De vijf boeddhistische voorschriften zijn:

- geen levende wezens doden

- niet liegen

- niet stelen

- geen sexuele wangedragingen

- geen alcohol of drugs gebruiken

De hel wacht ons in het volgend leven als er gezondigd wordt. Levensgroot, levendig en kleurrijk worden deze waarschuwingen getoond. En de beeltenissen laten weinig of niets aan de verbeelding over. Althans, de gruwelijke consequenties van het aardse gedrag. Welke zonde eraan vooraf is gegaan was mij niet in alle gevallen duidelijk. Wel dat je tong wordt afgesneden als je liegt. Iemand die steelt krijgt vast een gruwelijk lelijke kippenkop. Maar wanneer wordt je hoofd afgehakt of aan een spies geregen?

Lugubere, afschrikwekkende beelden, ze moeten ons toch aan het denken zetten...

Dus goede voornemens maken voor het komende jaar, of zou dat niet meer helpen? Ruimhartig doneren schijnt ook goed te zijn, te zien aan de verschillende dozen en buiken van boeddha's waarin het geld gestopt kan worden.

1. Aja en Henk:
    28 december 2017
    Goede voornemens? Wij hebben ze niet hoor,we blijven ons leventje maar doorleven als we al jaren doen!
    Wij gaan morgen tot 1 januari naar een hotel op de Veluwe.
    Jammergenoeg ligt er geen sneeuw,maar hopelijk is het droog en kunnen we lekker wandelen!
    Het is een arrangement van een koordirigente (wij zingen één keer in de maand bij haar). Er gaan ongeveer 120 man mee, we kunnen dan drie keer per dag een uur zingen,het hoeft niet!!! Maar zij doet het zo leuk,dat we wel drie keer per dag een uurtje meedoen!
    Verder is het vol pension,dus genieten!!
    Jij een fijne jaarwisseling, we horen weer van je!
    Lieve groeten Aja en Henk.
  2. Ella:
    28 december 2017
    Hallo Gerda, Het roze ei zal wel een mysterie blijven.
    Wat een beelden zeg!!! Bbbrrrr. Dat doneren zal ongetwijfeld helpen waar ken ik dat toch meer van......? Nee, goede voornemens die neem ik al jaaaaren niet meer. Werkte bij niet! Alvast een fijne jaarwisseling gewenst.
    Groetjes, Ella
  3. Dikkie van de Blaak:
    29 december 2017
    Hallo Gerda, aan goede voornemens doen we niet.
    Als het kan blijven we leven als nu.
    Wat wel opvalt aan die straffen dat alleen vrouwen worden gestraft.
    Verder is het denk alleen geld proberen te krijgen.
    Fijne jaarwisseling.
    gr. Dikkie en FJ.