In de houdgreep

12 december 2017 - Tambon Nong Kae, Thailand

Ik lag op mijn buik, weerloos en de knie drukte stevig op mijn been, de elleboog ging vervolgens over mijn rug en de duimen drukten daarna hard in mijn nek. Het duurde ruim een uur en het was volledig vrijwillig: de thaise massage. Ik begon voorzichtig vanochtend, ging de massagesalon binnen en vroeg om de voetmassage van 250 baht. Echt zachtzinnig was dat niet maar toen ik de salon verliet en ging lopen voelde ik al de weldaad. En dus......een half uur later durfde ik ook het echte werk aan. Terug naar de salon en me vervolgens een uur lang laten mishandelen. En daarna een wandeling van 10 kilometer op en neer naar het centrum van Hua Hin gemaakt. Een halve dag later nu voelt het geweldig, knopen zijn uit mijn spieren door het drukken en rekken. Dat wordt dus regelmatig massage!

Nog een leuke ervaring en voor herhaling vatbaar is de kookcursus, die ik gisteren volgde. Nederlanders kom je overal tegen, dus ook een echtpaar bij de cursus, die wat foto's en een videootje van me maakten. Eerst gingen we naar de markt om de ingredienten te kopen, daarna de voorbereiding: snijden, roeren, vijzelen en de curry maken. Daarna achter de wok. Vier gerechten heb ik gemaakt, daarna eten en de recepten mee uiteraard! Het was fantastisch leerzaam, gezellig en ontzettend lekker. Ik ga oefenen hier in Thailand! Als ik in Chiang Mai, in het noorden, ben ga ik nog een cursus volgen om nog andere gerechten te leren bereiden.

Wie komt er Thais bij me eten als ik weer in Nederland ben?

Dit is mijn laatste dag in Hua Hin. Ik ben niet op het strand geweest, hoewel ik een leuke bungalow hier aan de zee heb. Er is namelijk geen strand, want het water staat zo hoog al die tijd dat het tegen de muur klotst (zie de foto's). Geen ramp, er wacht nog meer strand op me.

Morgen ga ik naar Kaeng Krachan, het grootste Nationale Park van Thailand. Ik hoop er mooie wandelingen te maken, veel dieren en vooral veel mooie vogels te zien.

1. Aja en Henk:
    12 december 2017
    Wat en geweledige ervaringen doe je op! Wij komen graag Thais bij je eten hoor!
    En dan de massage...... de moeder van mijn Thaise schoondochter heeft mij ook een keer gemasseerd,inderdaad héééél hardhandig!!
    We kijken weer uit naar je volgende bericht,hoe lang blijf je in dat natuurpark?
    Wij zijn net verlost van de sneeuw!Twee dagen sneeuw en alles ligt plat in dit land!!! Enfin,het is weer voorbij,de gladheid is over,morgen gaat het regenen.
    Groetjes aja en henk.
  2. Geertje:
    12 december 2017
    Leuk hoor Gerda ! Ik kom graag eten!Wij kregen foto's van mijn dochter met blauw been , nee niet gevallen met scooter maar thaise bokscursus gevolgd 🤤
  3. Piet:
    Thais in Duitsland is misschien ook mogelijk? 😄
    Hier ligt de sneeuw nog wel, maar snel aan het smelten. Overdag dooi, snachts onder nul. Gladde wegen. Kerstmarkten met glühwein helpen om warm te blijven.
  4. Ella:
    12 december 2017
    Leuk Gerda Thais koken misschien wil je wel een workshop geven als je terug bent in Nederland en ja, ook ik kom graag eten. Ik ben volgens mij ook niet de enige die schrok van je eerste zin. Jeetje, wat is dit nu ....dacht ik terwijl ik het las, maar gelukkig niets ernstigs aan de hand.
  5. Wil:
    13 december 2017
    Ha Gerda,
    Mooie verhalen schrijf je! Vooral de openingszin steeds, krijg je altijd even het gevoel ..... o nee toch, het zal toch niet...
    En dan volgt een mooie beschrijving van je belevenissen!
  6. Dikkie van de Blaak:
    14 december 2017
    Zit er goed uit Gerda die massage lijkt me ook wel wat.
    Het eten lijkt ons ook wel wat heel erg lekker maar niet te heet.
    Veel lezier bij de het vogelpark.
    En raad eens wat je gordijntje hangd eindelijk goed.