Ogen dicht

10 december 2017 - Tambon Nong Kae, Thailand

Wat en prachtig landschap nu ik zuidelijker kom hier in Thailand, ik kom ogen tekort. Maar ik doe ze helaas ook af en toe dicht. Vanochtend kneep ik ze zelfs dicht: met 150 km scheurde de taxichauffeur slingerend langs trucks over de weg naar het zuiden. Om 6.00 uur vertrokken we, ik wilde vogels kijken in Sam Roi Rot en Pran Buri. Ik verwachtte niet veel verkeer, maar vrachtwagens zijn er toch altijd. Toen ik mijn ogen weer open kon doen kon ik gaan genieten van de natuur, de mangroves en de vogels en hun zang. Het was geweldig om dat weer, na zo lange tijd in de vroege ochtend te doen. De foto's van de vogels ga ik nog bewerken en komen op mijn website. Ik hoop er nog veel te maken tijdens mijn reis door Thailand.

Ik verken nu ook de lokale winkeltjes en restaurants hier, overal ben ik welkom om te kijken en te snuffelen. Het is leuk om die lokale producten te leren kennen, maar alle beschrijvingen zijn in het thais en dat is lastig. Vanmiddag stond ik bij de kassa en mijn ogen werden eerst groot en toen kneep ik ze toch weer even dicht. Een bak met popcorn stond er dus, met.....Ik heb er een videootje van gemaakt. De vriendelijke thaise eigenaar sprak geen engels, dus het blijft gissen..

Ik kwam vanmiddag langs een visrestaurant met verse vis in bakken.(zie de video). Ik koos voor de grote garnalen, vroeg er wat rijst bij en vertelde uiteraard: "mai sai prik" Ik heb heerlijk gegeten!

Mijn bungalowtje hier in Hua Hin is aardig, pal aan de zee. Het is veel bukken hier binnen, voor de spiegel moet ik door mijn knieen, voor het aanrecht sta ik enorm krom gebogen: alles gebouwd op de kleine thaise mensen. Ik kwam aan met vloed, het water klotste tegen de muren, maar het begint eb te worden en morgen kan ik hier de trap af naar het strand om te wandelen. Maar eerst ga ik morgenochtend een cursus Thais koken volgen: Ik ben hier lang genoeg om zelf gerechten te kunnen klaar maken en te willen weten welke ingredienten ik daarvoor moet gebruiken. Ik verheug me erop!

Echt winter dus in Nederland, hoor en zie ik! En in Duitsland! Ik ben dus net op tijd vertrokken......zo snel had ik het niet verwacht. En misschien wel helemaal niet, want het is de afgelopen jaren nauwelijks winter geweest.

1. Marleen:
    10 december 2017
    Het is hier echt helemaal wit. Zo’n 20/25 cm sneeuw en het sneeuwt nog steeds. Code rood en 2300 km file op zondagmiddag. Ja echt zoveel! Niet voor te stellen dat het daar 30 graden is Hahaha
  2. Wil:
    11 december 2017
    Inderdaad we hebben hier flink winter! En morgen komt er nog meer ellende....
    Afschuwelijk die bak met popcorn!! Niet uitgeprobeerd begrijp ik!😜
    Ben benieuwd naar je huisje daar op het strand en je kookervaringen. Lieve groet
  3. Dikkie van de Blaak:
    11 december 2017
    Nou Gerda wat een avontuur kom wel heel terug.
    Veel kook plezier wil ik wel mee maar een beetje ver weg.
    Geniet van het maken van de foto' s.