Herkansing

24 januari 2018 - Tambon Chom Mok Kaeo, Thailand

Het was 8 graden toen ik uit de auto stapte. Steenkoud dus, en ik hou niet van de kou! Dus weer vroeg ik me af waarom ik hier zo nodig weer heen wilde. Maar een uurtje later wist ik dat weer: de kou was ik vergeten en ik zag prachtige vogels op de boardwalk op de top van Doi Inthanon.

Ze fotograferen was een ander verhaal: klein, razendsnel, geen seconde stilzittend en weinig licht. Maar ik heb wel een paar mooie foto’s kunnen maken. Zo blij ermee als een klein kind😊

Vlak bij de top staan twee cedis, stupa’s: als eerbetoon aan de koning en de koningin. De vorige keer reed de chauffeur er voorbij met de opmerking: No birds😳 ik was te beduusd om hem erop te wijzen dat ook vogelliefhebbers wel andere dingen willen zien....

Nu was ik alerter en ik heb ze bewonderd: al die trappen op, eerst de queen, daarna de king stupa. Het uitzicht is zo geweldig, die stupa’s zijn echt op de meest fantastische plek op de berg gebouwd. Je moet het gewoon zien, maar ik heb toch een beetje het geweldige uitzicht proberen weer te geven met wat foto’s en filmpjes.

Vandaag was het een reisdag naar Chiang Rai. In zes etappes zou ik op mijn plaats van bestemming moeten zijn. Eerst met de tuktuk naar Chomtong om 8.00 uur. Een kwartier en toen was ik er. Daarna in de gele “ taxi” ( zie de foto’s) in 2 uur naar Chiang Mai. Overstappen in de rode taxi, die me naar het busstation bracht voor mijn reis naar Chiang Rai in 3 uur. Ik wilde een ticket kopen...... en kreeg te horen dat de bus pas 6!! uur later zou vertrekken. Dat zou betekenen dat ik om 11.00 uur in de avond zou aankomen. Niet dus, never the nooit niet.

En ik moest naar het toilet, hoe doe je dat met al je bagage daar? Plotseling wist ik het: de monnik, ik zag hem en vroeg of hij even wilde oppassen. Hij keek wat verbaasd maar kom niet weigeren😏 want hij weet wat er te wachten staat als je steelt immers😖

En daarna nam ik dus na flink onderhandelen een taxi! En 200 kilometer verder, uitgerust en na een mooie heuvelachtige rit kwam ik aan op de plaats van bestemming.

Ik ben nu 20 km ten zuidwesten van Chiang Rai, midden in de rijstvelden, uitzicht op bergen. In een bungalowtje bij Jack (een Nederlander die in Duitsland woont) en zijn vrouw Mena. Ze zijn gastvrij, de natuur is geweldig, Mena is een geweldige kok, Jack brengt me morgen naar Chiang Rai

Na 7 weken, merk ik,  breekt het me een beetje op: koffer inpakken, sjouwen, openbaar vervoer, koffer uitpakken, weer na drie dagen inpakken, in de bus, in de tuktuk. Leven uit de koffer dus....Daarom heb ik bedacht vanuit een uitvalsbasis, hier dus... het noorden van Thailand verkennen.

Morgen ga ik dus een auto huren.

En trouwens, die bloedhete dag vandaag in Nederland....ik was echt stikjaloers toen ik het gisteren las op het nieuws Voor het eerst had ik het op de berg kouder dus.

1. Geertje:
    24 januari 2018
    Prachtige foto's weer Gerda. Die fel blauwe lucht , heerlijk. En wat die warme dag hier betreft , veel wind en af en toe regen. Geen dag om lekker naar buiten te gaan 😝.
  2. Aja en Henk:
    24 januari 2018
    Wat maak je toch een geweldige reis Gerda! We genieten van al je verhalen. Wel te begrijpen,dat het heel vermoeiend is en leuk,dat je nu een auto huurt en vanuit één plaats de omgeving verkent!
    Hier was het "warm"vandaag,maar je kon er door de regen en de heel harde wind niet echt van genieten! En nu wordt het weer kouder hoor!
    Kijken uit naar je volgende verhaal! Lieve groet Aja en Henk
  3. Wil:
    27 januari 2018
    Hoi Gerda,
    wat een indrukken, wat een mooie uitzichten, wat een belevenissen, wat een mooie vogels! Poeh, kan me voorstellen dat het je een beetje opbreekt! Mag je ook een dagje niets???? 🤔Lieve grtjs