Op het dak

21 januari 2018 - Doi Inthanon 2590m, Thailand

Dat had ik vandaag dus niet moeten doen. Want ik denk er helemaal niet over na welke dag van de week het is. Maar het blijkt dus zondag te zijn en beslist de verkeerde dag om vogels te gaan kijken op Doi Inthanon! De hoogste berg, 2500 meter hoog en ook wel het “dak van Thailand” genoemd. En een vogelparadijs... als je tenminste oplet wanneer je erheen gaat.

In de “ gele taxi”, een bestelbusje met twee bankjes vertrok ik gisteren uit Chiang Mai. Na regelmatig stoppen om mensen in- en uit te laten stappen was ik na 2 uur rijden ook op mijn bestemming. Ik moest 30 baht betalen, zo goedkoop heb ik hier nog niet gereisd: de tijd vloog om, het was een leuke rit met al die mensen die in- en vervolgens weer uitstapten. De tuktuk bracht me daarna naar het hotel: een bungalow met terras aan een meertje. En vogels om me heen. Hier geniet ik heel erg van.

Jazeker, vertelden ze me bij de receptie: een auto kon geregeld worden met chauffeur om vogels te kijken op de verschillende trails op weg naar de top van de berg. Met als hoogtepunt de “summit” helemaal op de top. Morgen, madam? Ja, is goed. En de chauffeur was op tijd vanochtend om 7 uur. Eerst 40 km naar de top dus want ik wilde vroeg boven zijn. De verrassing was groot om daar vervolgens talloze Thaise dagjesmensen te zien die luid kwebbelend, etend en fotograferend over de mooiste boardwalk van Thailand lopen. Geen vogel te zien dus, en de rest van de dag ook niet op alle trails en bij de verschillende watervallen😉

“Many people, no bird” was het commentaar de hele dag van mijn chauffeur. Dat klopte, hoewel het me opviel dat ik nauwelijks westerse toeristen hier zie. Tja, zowel hij als de medewerker van het hotel hadden me kunnen vertellen dat ik beter een dag kon wachten. Maar ook hier moet geld verdiend worden, en ik heb een " goede deal " met de chauffeur kunnen maken voor een herkansing.

"No people, many bird" hoop ik.... overmorgen. En dan komt deel 2 van " op het dak".

Van de natuur heb ik wel mooie foto's kunnen maken. Een aardige thaise wilde mij fotograferen bij de waterval. Een kort videootje bij het geweldige uitzicht waar ook boeddhistische monniken bij stonden. En de taxi dus.

1. Wil:
    21 januari 2018
    Hoi! Gelukkig heb je die 2500 mrt niet hoeven klimmen! Pfff mooie foto's maak je! Goed toestel en wat een lens zie ik.... vandaar! Haarscherp.
    Nu wachten we op vogelfoto's...